Branża logistyczna i transportu bez etykiet samoprzylepnych rozwijałaby się znacznie wolniej, a towar z dużo większym prawdopodobieństwem trafiałby tam, gdzie nie powinien. Wystarczy sobie wyobrazić, że każda nadana przesyłka jest podpisywana/adresowana ręcznie. To znacznie utrudniałoby identyfikację towaru i opóźniało jej dostarczenie. Dlatego etykiety mają duże znaczenie dla obsługi transportu. Trzeba jednak pamiętać, że inne naklejki sprawdzą się przy transporcie wodnym, a inne w lądowym.

Jakie etykiety do transportu?

Dobór odpowiedniej etykiety transportowej jest ważny dla identyfikacji obiektu. Zastosowanie zbyt słabej etykiety, która szybko ulega ścieraniu – może opóźnić lub całkowicie uniemożliwić dostawę. Trzeba więc zadbać o taki dobór etykiet, by na każdym etapie łańcucha logistycznego zarówno dostawca, jak i skaner byli w stanie odczytać informacje. Przy transportowaniu różnego rodzaju obiektów w zależności od potrzeb i warunków na ogół stosuje się:
– etykiety papierowe termiczne,
– etykiety papierowe termotransferowe,
– etykiety i przywieszki foliowe.

Etykiety papierowe termiczne charakteryzujące się najmniejszą odpornością można wykorzystać w zamkniętych halach magazynowych, czy przy dostawach kurierskich. Z kolei etykiety papierowe termotransferowe sprawdzą się w transporcie, który wymaga częstego przeładunku lub przy halach otwartych. To dlatego, że są one bardziej odporne na działanie warunków atmosferyczny.

Etykiety i przywieszki foliowe to najbardziej wytrzymałe formy znakowania w logistyce. Często stosowane jednocześnie ze względu na wrażliwy charakter transportu np. drogą morską, czy składowanie towaru/palet na zewnątrz budynku.

Etykiety transportowe ostrzegawcze

Oprócz etykiet identyfikacyjnych w logistyce stosowane są również etykiety transportowe ostrzegawcze. Te mają na celu zakomunikować dostawcy/kurierowi o istniejącym zagrożeniu lub szczególnej ostrożności w związku z transportowanym towarem. Tego typu naklejki są drukowane często w jaskrawych kolorach. Dzięki temu pracownicy magazynów i stacji przeładunkowych nie przeoczą ważnej wskazówki. Najczęściej spotykane notyfikacje to:
– uwaga szkło,
– nie rzucać,
– unikać wstrząsów,
– ostrożnie otwierać,
– chronić od zimna
Co więcej, tego typu etykiety mogą również wskazywać kierunki „góra”, „dół”, które mają sugerować odpowiednie ułożenie przedmiotu podczas transportu np. podstawą do ziemi.

Specjalne etykiety do transportu wodnego

Etykietom do transportu wodnego należy poświęć więcej uwagi. Te muszą być wykonane zgodnie z odpowiednimi normami. Powinny one spełniać wymogi Certyfikatu BS 5609 oraz standaryzacji systemów klasyfikacji znakowania GHS. W związku z tym, etykiety transportowe morskie powinny być wykonane ze specjalnie wyodrębnionych materiałów i wykazywać określona odporność. Dlatego powinny być:
– odporne na promieniowanie UV,
– odporne na działanie soli morskiej,
– wodoodporne,
– opatrzone wysokiej jakości klejem.

Co więcej, etykiety w transporcie wodnym powinny być odporne na wszystkie te czynnik przez 90 dni – nawet po zanurzeniu w słonej wodzie morskiej. To dlatego, by po zatonięciu statku identyfikacja zagrażających środowisku obiektów wciąż była możliwa.