Współcześni konsumenci są coraz bardziej wymagający. Oczekują nie tylko wysokiej jakości produktów, ale również natychmiastowej informacji o ich dostępności, możliwości zakupu online, atrakcyjnych rabatów, szybkiej dostawy, czy możliwości śledzenia trasy podróży swojego zakupu. Z kolei pracownicy liczą na większe zautomatyzowanie powierzanych im zadań – argumentując, że to podnosi ich wydajność. Sprzedawcy chcąc sprostać takim wymaganiom, uciekają się do nowych technologii i chętnie wykorzystują RFID w handlu.

Technologia RFID w inwentaryzacji

Jednym z najczęstszych zastosowań technologii RFID w handlu jest inwentaryzacja. Nic dziwnego, gdyż przeprowadzanie remanentu standardowymi technikami wiąże się z dużym prawdopodobieństwem błędnych obliczeń. Ponadto jest to proces żmudny dla pracownika i jednocześnie obniżający jego wydajność, w okresie, gdy jego zadaniem jest dokonanie spisu.
Pomocna w tym wypadku stała się technologia. Początkowo stosowano czytniki kodów kreskowych. Jednak etykiety ulegają zniszczeniom, a konieczność celowania w nie, by zeskanować kod nie jest najszybszym sposobem na przeprowadzenie spisu. To sprawia, że remanent skanerem kodów kreskowych nie jest w stanie konkurować z dużo efektywniejszą inwentaryzacją w technologii RFID. Czytnik RFID jest w stanie zlokalizować nawet kilkadziesiąt przedmiotów w jednej chwili, a pracownik nie spędza nad spisem całego dnia.

RFID a zapasy magazynowe

Technologia RFID w handlu detalicznym pozwala również sprzedawcom na utrzymywanie optymalnego stanu zapasów magazynowych. Ma to korzystny wpływ na płynność finansową firmy, która nie ponosi potencjalnych start z tytułu nadmiernych nadwyżek magazynowych. W ten sposób w budżecie zostaje więcej pieniędzy np. na inwestycje, czy rozwój. Ponadto precyzyjna kontrola stanu magazynów jest również ważna od strony obsługi klienta, gdyż ten oczekuje informacji o dostępności produktu, by móc oszacować czas, w jakim ten do niego dotrze.

RFID, jako zabezpieczenie przed kradzieżą

Najbardziej zauważalnym sposobem wykorzystania RFID w handlu jest zabezpieczenie przed kradzieżą. Doskonale widać to niemal przy każdym wejściu do różnych sklepów w centrach handlowych – gdzie stoją anteny bramkowe wyposażone w technologię radiową. Jeżeli produkt oznaczony jest etykietą RFID i nie został sprzedany i ktoś spróbuje przekroczyć z nim bramkę, to aktywuje się alarm. Spowodowane jest to odbiorem przez antenę fal radiowych, które nadawane są w określonej częstotliwości przez etykietę RFID.

Kreatywne wykorzystanie technologii RFID w handlu

Potencjał technologii RFID, jaki można wykorzystać w handlu, nie kryje się tylko w usprawnieniu działań pracowników, czy sprostaniu konsumenckim wymogom. Można doszukać się różnych kreatywnych sposobów zastosowania RFID w handlu. Technologia służy sprzedawcom np. do zbudowania pozytywnych doświadczeń odbiorcy z daną marką, czy produktem oraz skutecznej metody pozyskania nowych klientów.

Jednym z takich kreatywnych sposobów jest wykorzystanie RFID w przymierzalniach. Wcale nie chodzi tutaj o kradzież, a o dogodzenie konsumentowi. W kabinie montuje się czytnik RFID, który odbierając sygnał z metki, określa, z jakim przedmiotem lub przedmiotami ma do czynienia. Wówczas na ekranie znajdującym się w przebieralni pojawia się wizualizacja tego przedmiotu, informacje o jego właściwościach, wariantach, kolorach, rozmiarach, czy cenach. Taki pomysł z pewności budzi ciekawość i ułatwia podjęcie klientowi decyzji zakupowej.