Prawidłowa identyfikacja produktu, a nawet często decyzja o jego zakupie, zależy od czytelności i wyglądu zastosowanej etykiety. Wykorzystanie nieodpowiednich naklejek samoprzylepnych może przynieść przedsiębiorstwu duże straty. Użycie natomiast prawidłowych etykiet zapewnia ciągłość, stabilność i rentowność wielu firmom. Ze względu na ich szerokie zastosowanie wiele rodzajów. W zależności od branży i ostatecznego przeznaczenia produktu wiele osób zadaje sobie pytanie, jak drukować etykiety samoprzylepne?

Etykiety samoprzylepne prostokątne – najczęściej stosowane

Najpopularniejszym kształtem etykiet jest prostokąt. Sprawdzają się one zazwyczaj w masowym wydruku, gdzie występuje wysoki poziom automatyzacji. Prostokątny kształt pozwala na dużą elastyczność dopasowania powierzchni etykiety i umożliwia dokładne rozmieszczenie drukowanego tekstu. Etykiety samoprzylepne prostokątne najczęściej aplikuje się na różnego rodzaju butelki, przywieszki, czy metki. Tego typu etykiety pełnią też często funkcję informacyjną oraz identyfikacyjną i można je stosować, jako naklejki z kodami kreskowymi lub QR. Są wykorzystywane również w magazynach oraz halach produkcyjnych. Ich wielkość jest różna – zazwyczaj w przedziale od 20 x 20 mm do 320 x 1000 mm.

Etykiety samoprzylepne okrągłe – do czego je wykorzystać?

Poza etykietami samoprzylepnymi prostokątnymi występują również naklejki w wielu innych kształtach. Mogą to być etykiety samoprzylepne okrągłe, owalne, falowane i inne niestandardowe. Stosuje się je w przypadku bardziej spersonalizowanych rozwiązań i bardzo rzadko masowych. Pełnią najczęściej funkcję marketingową, a ich zadaniem jest podniesienie atrakcyjności produktu. Dzieje się tak, gdy przeznaczenie naklejki wymaga kreatywności i ma silnie trafić do klienta. Aby wydrukować etykiety samoprzylepne okrągłe, należy użyć specjalnego wykrojnika w tym kształcie. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami – inwestycja w nowy wykrojnik lub zlecenie wydruku profesjonalnej firmie.

Etykiety samoprzylepne kolorowe czy białe?

Na rynku wyróżnia się etykiety białe oraz etykiety samoprzylepne kolorowe. Ich zastosowanie będzie podobne. Obie wersje sprawdzą się w: biurach, archiwach, urzędach, bibliotekach, czy też w przedsiębiorstwach spożywczych, farmaceutycznych oraz kosmetycznych. Ich przeznaczenie będzie jednak inne. O ile białe etykiety będą zazwyczaj służyły za nośnik informacyjno-identyfikacyjny, o tyle kolorowe naklejki mają za zadanie przyciągnąć wzrok, a nawet zapaść w pamięć i stać się znakiem rozpoznawczym produktu, czy marki.

Przykładem nalepek kolorowych, które przyciągają wzrok, mogą być naklejki do promocji, obniżek, czy specjalnych ofert. Do tego rodzaju etykiet samoprzylepnych wybierane są najczęściej kolory fluorescencyjne rzucające się w oczy, których nie sposób przeoczyć. Naklejki, które mają natomiast zapaść w pamięć i stać się znakiem rozpoznawczym wymagają zazwyczaj lepszej jakości obrazu. Dlatego należy zapoznać się ze specyfiką dostępnych rodzajów druku etykiet kolorowych np. fleksograficznym, cyfrowym, inkjet i wybrać zgodny z przeznaczeniem etykiety.

Etykiety samoprzylepne na butelki – o czym pamiętać?

Niemal każda butelka na sklepowej półce opatrzona jest etykietą. Pełni ona funkcję informacyjną o tym, z jakim produktem klient ma do czynienia. Ponadto jej zadaniem jest również wypromowanie marki, ukazanie jej statusu, logo, czy hasła reklamowego. Dodatkowo etykieta na butelkach pełni czasem funkcję ostrzegawczą. Dzieje się tak, gdy produkt zawiera np. laktozę, gluten, kofeinę, czy alkohol.

Wybór materiału etykiety samoprzylepnej na butelki zależy od tego, czy będzie ona naklejana na szkło, czy plastik. Ponadto należy też zwrócić uwagę na późniejsze warunki przechowywania tj. styczność z wilgocią, deszczem, promieniami UV, tłuszczem, chemikaliami, czy wysoką temperaturą.

Etykiety samoprzylepne – rodzaje materiału

Standardowe materiały do produkcji etykiet to papier oraz różnego rodzaju folie. Ich stosowanie będzie zależne od przeznaczenia etykiety i warunków przechowywania.

Etykiety papierowe – są najmniej trwałe spośród wszystkich rodzajów etykiet. Mimo to cieszą się dużą popularnością i są wykorzystywane w przypadkach, gdy nie jest wymagana wysoka odporność na czynniki zewnętrzne i występuje względnie niski poziom eksploatacji. Druk na etykietach papierowych może być wykonany metodą termotransferową w wersjach zarówno monochromatycznej, jak i kolorowej.

Etykiety foliowe PE – są wykonane z polietylenu, który jest bardzo elastyczny. Dobrze sprawdzi się przy naklejaniu na plastikowe pojemniki lub opakowania foliowe. Najczęściej wykorzystywany w przemyśle opakowaniowym, chemicznym i kosmetycznym, gdyż są odporne na środki chemiczne, kwasy, tłuszcze, czy alkohol. Ponadto są wytrzymałe na rozrywanie i ulegają jedynie rozciągnięciu. Ich żywotność to ok. 3-5 lat. Przy tego rodzaju etykietach wykorzystuje się klej akrylowy.

Etykiety foliowe PP – powstały z polipropylenu i charakteryzują się wysoką odpornością na wysokie i niskie temperatury oraz chemikalia. Występują w kolorze białym lub przeźroczystym. Przy tego rodzaju etykietach wykorzystuje się klej akrylowy, a rzadziej przy białych kauczukowy. Naklejki foliowe PP stosuje się najczęściej w przemyśle spożywczym, kosmetycznym, tekstylnym oraz alkoholowym.

Etykiety foliowe PET – są wytwarzane z poliestru i stosowane w przypadkach, gdy wymagana jest szczególna odporność na wysokie temperatury. Ma to miejsce zwłaszcza w przemyśle elektrycznym i elektronicznym. Ponadto nalepki z poliestru dobrze przywierają do powierzchni sztucznych, metalowych i lakierowanych. Etykiety PET na rolce sprawdzają się często w oklejaniu butelek, beczek oraz pojemników zawierających substancje chemiczne. Przy tego rodzaju etykietach wykorzystuje się klej akrylowy i kauczukowy.

Etykiety winylowe – czasami nazywane stickerami, mają właściwości termoplastyczne oraz charakteryzują się dużą wytrzymałością mechaniczną i odpornością na wiele substancji chemicznych. Z racji tego, że nie przewodzą prądu, swe zastosowanie często znajdują w plombowaniu różnego rodzaju podzespołów elektronicznych. Idealnie nadają się również do powierzchni zakrzywionych, czy porowatych.

Etykiety akrylowe – charakteryzują się nadzwyczajną odpornością na wysokie temperatury. Są w stanie wytrzymać ciepło nawet 300 ℃. Dodatkowo odporne są na promieniowanie UV oraz środki chemiczne. Ich główne zastosowanie to obwody drukowane w postaci gwarancyjnych plomb, etykiet informacyjnych, czy schematów połączeń.

Etykiety VOID – w ten sposób określa się naklejki zabezpieczające, które mają chronić przed niepożądaną ingerencją z zewnątrz. Stosowane w oznaczaniu liczników gazowych, wodnych, czy komputerów. Zerwanie takiej folii oznacza utratę gwarancji, a na jej powierzchni pojawia się wtedy napis „VOID Stop”. Mie ma możliwości zaaplikowania tej samej naklejki. Przy tego rodzaju etykietach wykorzystuje się modyfikowany klej akrylowy, który daje efekt silnego przywierania. Ponadto przewodzą one prąd.

Etykiety samoprzylepne na rolce lub arkuszu – różnice

Główną różnicą między etykietami na rolce i arkuszu jest oczywiście ich rozmiar. Etykiety na rolce są gotowe do zadruku i natychmiastowego użycia. Dzięki temu operator chwytając naklejkę bezpośrednio z drukarki do etykiet, może ją bez problemu zaaplikować jedną ręką. Sprawdzą się one w masowym druku, przy wysokiej automatyzacji procesów. Etykiety na arkuszach mają już większe rozmiary. Standardowa jest w tym wypadku wielkość A4 (dostępne też np. A3, A5). Wycięte etykiety można włożyć do drukarek biurowych, laserowych, atramentowych, czy też zapisać ręcznie. Arkusze sprawdzą się w przypadku względnie niskiego nakładu etykiet.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze etykiet samoprzylepnych?

Kiedy już specyfikacja i możliwości zastosowania poszczególnych rodzajów etykiet nie są nam obce, można dokonać prawidłowego wyboru potrzebnych naklejek.

Rozmiar i kształt naklejki

Na początku należy zwrócić uwagę, jaki jest projekt etykiety i z jakich elementów się składa. Wówczas można dostosować odpowiedni rozmiar nalepki. Warto również przeanalizować rozmieszczenie tekstu i innych szczegółów pod kątem czytelności. Czy aby na pewno wszystko najlepiej będzie wyglądać na prostokątnej etykiecie, czy może bardziej sprawdzi się okrągły kształt.

Kolor i rodzaj wydruku

Kolejna kwestia to oczywiście kolor druku. Produkty, których etykiety mają spełniać więcej ról niż tylko informacyjną, powinny być bardziej atrakcyjne i przyjazne dla konsumenta. Warto w związku z tym zapoznać się z metodami druku kolorowego.

Materiał etykiet

Bardzo ważny jest również materiał etykiety, gdyż źle dobrany może spowodować duże straty dla firmy. Przykładem jest zastosowanie etykiety papierowej dla produktu, który będzie narażony na intensywny kontakt z wodą lub wysoką temperaturą. Może to spowodować całkowite zniszczenie naklejki, a przez to uniemożliwienie identyfikacji towaru.

Rodzaj kleju

Podobnie należy zastanowić się nad rodzajem użytego kleju. Ma to istotne znaczenie zwłaszcza w branży logistycznej, by uniknąć niepożądanej sytuacji zagubienia produktu, z powodu odklejenia etykiety.

W celu zapoznania się z naszą ofertą lub złożenia zamówienia zachęcamy do odwiedzenia kategorii: Etykiety samoprzylepne, dostępnej na naszej stronie.