Druk fleksograficzny dawniej wykorzystywany był do zadań specjalnych. Jednak rozwój nowych technologii, a przy tym samej fleksografii sprawił, że opakowania wielu produktów na półkach większości sklepów zostały zadrukowane właśnie w ten sposób. Gdzie stosować i jak się przygotować do druku fleksograficznego?

Druk fleksograficzny – technika

Do nanoszenia elastycznej farby używa się wypukłej formy drukowej, wykonanej zazwyczaj z polimeru, a czasami z gumy (kauczuku). Są to tzw. matryce fotopolimerowe. Taka technika jest przyczyną najcenniejszej cechy druku fleksograficznego, a więc jego wszechstronności. Dzięki temu można go stosować na różnego rodzaju materiałach, nawet wtedy, gdy powierzchnia jest nierówna.

Ponadto fleksografia sprawdza się obecnie, jako alternatywa dla klasycznych technik druku, czyli offsetowej, czy rotograwiury. Dorównuje im również zbliżoną jakością obrazu, zachowując żywą i spójną kolorystykę, a co więcej zdaje egzamin zarówno przy niskich, jak i wysokich nakładach. Dużym plusem zastosowania druku fleksograficznego przy produkcji niskonakładowej jest zachowanie kosztowej granicy opłacalności, nie poświęcając przy tym jakości wykonania.

Fleksografia a farby

Nawet 80% opakowań spotykanych w marketach pochodzi właśnie z druku fleksograficznego. Oznacza to, że bardzo dobrze przyjął się on w branży opakowaniowej. Mierząc wzrokiem sklepowe pułki, można dodatkowo zauważyć, że nie jest to nic dziwnego, skoro opakowania są naprawdę dobrej jakości. Używa się do nich m.in. farb wodnych, solwentowych, czy UV. Głównie jednak w tej technice stosuje się farby dobrze przylegające, które szybko odparowują. Dzięki temu sprawdzają się w druku na podłożach niewsiąkliwych, a więc powszechnie stosowanych foliach z tworzyw sztucznych.

Druk fleksograficzny – zastosowanie

Fleksografia wraz ze swoim rozwojem zyskuje na popularności, stąd nie jest już stosowana tylko do druku na powierzchniach specjalnych, czy nierównych, jak folie termokurczliwe (shrink-wrap), opakowania z giętkiej oraz falistej tekstury, czy aluminium. Druk flexograficzny jest wykorzystywany również m.in. przy tworzeniu: etykiet, opakowań elastycznych, kartonowych, tekturowych, toreb plastikowych, książek, czy prasy.

Druk fleksograficzny – przygotowanie

Nim przystąpi się do rzeczywistego druku fleksograficznego, należy zadbać o odpowiednie wcześniejsze przygotowanie projektu obrazu. Jest to o tyle istotne, gdyż po naniesieniu formy na wałek, ulegnie ona rozciąganiu, co może prowadzić do zniekształcenia obrazu (dystorsja). W związku z tym należy wziąć pod uwagę możliwość skrócenia rysunku w jednym kierunku. Istnieją jednak odpowiednie oprogramowania, które pozwalaj uwzględnić zmiany kształtu oraz sektorów kolorów pierwotnego obrazu. Dzięki temu mimo wszystko można uzyskać pożądany efekt nadruku.

Druk fleksograficzny – dostarczenie materiałów

Dostarczenie materiałów i wzorów projektu graficznego do firmy drukującej techniką fleksograficzną odbywa się z reguły poprzez nośnik CD lub DVD, załadowanie pliku przez formularz zgłoszeniowy, lub przesłanie go na maila. Należy jednak wcześniej zorientować się, w jakich formatach dana pracownia przyjmuje pliki. Do druku fleksograficznego zalecane są materiały z zawartością wektorową w formacie PDF. Można się spotkać również z przyjmowaniem otartych plików w pakiecie Adobe oraz CorelDRAW. Dopuszczalne czasami są też formaty EPS, CDR, TIFF, PSD oraz AI. Niechętnie przyjmowane lub też w ogóle nieprzyjmowane są projekty w DOC, DOCX oraz PPT, PPS.
Warto przed wysłaniem wzorów poszukać również informacji o spadach, czyli akceptowalnej wartości obszaru druku, który wychodzi poza krawędź wykroju (z reguły ok. 5 mm). Podobnie będzie w przypadku tzw. bezpiecznego marginesu, co oznacza odległość ważnych elementów tekstowych, czy też graficznych od linii cięcia oraz bigowania. Należy również zwrócić uwagę, czy na stronie drukarni widnieją wytyczne odnośnie do minimalnego stopnia pisma drukowanego jednym kolorem oraz więcej niż jednym. Przy okazji powinna być podana najmniejsza dopuszczalna grubość linii.

Podsumowanie

Marki, którym zależy na uzyskaniu wysokiej jakości nadruku oraz podniesieniu standardu towaru z pewnością powinny wykorzystywać technikę fleksografii. Można w ten sposób skutecznie promować markę zarówno w niskim, jak i wysokim nakładzie, zachowując przy tym jakość druku zbliżoną do offsetowej. Ma to istotne znacznie zwłaszcza w momencie, gdy finalny produkt staje w sklepowym rzędzie pośród swoich konkurentów.