W przestrzeni publicznej można się często spotkać z wiszącymi lub wolnostojącymi kilkudziesięciocalowymi ekranami dotykowymi. Są to tzw. kioski informacyjne lub infokioski. To skuteczne narzędzie do budowania wizerunku marki i świadomości produktu. Co więcej, pomagają zdobyć dane, zaprezentować szerszą ofertę produktów, a przede wszystkim wejść z potencjalnym klientem w interakcję i zaszczepić w nim pozytywne doświadczenia. Korzyści jednak są obopólne i czerpią z nich zarówno sprzedawcy, jak i kupujący.

Kiosk multimedialny w przestrzeni publicznej

Reklama multimedialna jest dużo bardziej atrakcyjna i częściej przyciąga wzrok niż ta tradycyjna. Na początku stosowano ekrany wielkości telewizora z technologią Digital Signage, tę samą, którą wykorzystano w przypadku telebimów z Time Square. Współcześnie niemal już każde średnie i duże miasto może się pochwalić choć jednym takim urządzeniem w przestrzeni publicznej. Mowa tutaj zarówno o ogromnych przydrożnych multimedialnych bilbordach, jak i tych mniejszych salonowych czy urzędowych wariantach.

Następny krok, który ma jeszcze bardziej przyciągać uwagę odbiorcy, to kioski informacyjne. Początkowo stanowiły one praktyczne punkty informacyjne w wielu miastach np. elektroniczna informacja turystyczna, czy w centrach handlowych, jako plan galerii. Teraz wiele sieci ma własne platformy, które można spotkać w sklepach stacjonarnych. Ich siła polega na tym, że użytkownik takiego kiosku wchodzi z marką oraz jej produktami w różnego rodzaju interakcje. Może na ekranie dotknąć dany produkt, przeczytać jego przeznaczenie, specyfikację, obróci go, zobaczyć w kompozycji z innymi artykułami, na różnym tle itd.

Wyposażenie kiosku informacyjnego

Infokioski to również nic innego jak wolnostojące dotykowe komputery. Mają własne oprogramowanie zarządzające, procesor, pamięć oraz dysk. Dodatkowo są wyposażone w czytniki kart magnetycznych i zbliżeniowych, drukarkę termiczną, drukarkę biletów, kamerę, Wi-Fi czy skaner kodów kreskowych. Tak zaawansowane infokioski można często zaobserwować w komunikacji miejskiej większych miast, muzeach, hipermarketach, bankach (bankomaty), parkach rozrywki, czy w centrach handlowych. W przypadku kiosków multimedialnych firm fotograficznych, czy graficznych takie urządzenie może mieć również wbudowany czytnik kart pamięci.

Zalety kiosków informacyjnych

Poza tym, że kioski są dzisiaj doskonałym narzędziem sprzedażowym, to są również sporym ułatwieniem dla kupujących. Potencjalny klient zawsze udaje się do sklepu z jakimś zamiarem, a infokiosk najszybciej dostarczy mu najpotrzebniejszych i kompleksowych informacji na interesujący go temat. Oszczędza również czas konsumenta, który nie musi szukać danego produktu, bo może sprawdzić jego dostępność na multimedialnym tablecie. Ponadto kioski multimedialne są ułatwieniem dla niepełnosprawnych i potrafią generować komunikaty głosowe. Co więcej, znika również bariera językowa, gdyż urządzania są dostępne zazwyczaj w co najmniej kilku, a nawet kilkudziesięciu wersja językowych.