Zaawansowane rozwiązania techniczne odnajdujemy niemal wszędzie. Również w tak wąskiej dziedzinie jaką jest ogrodnictwo. Nowoczesne technologie to nie tylko środki ochrony, nawozy, maszyny czy infrastruktura. Ale również nowoczesne metody zarządzania zwiększające wydajność poprzez logistykę oraz autoidentyfikację.

Co to jest autoidentyfikacja?

To metoda znakowania produktów i zarządzania ich zasobami poprzez system informatyczny. Brzmi groźnie, ale wcale taka nie jest. To pomocne narzędzie, które pomaga w codziennych procesach odciążając pracowników, tworząc dane analityczne oraz przyjazny pulpit do sprzedaży. Przedsiębiorca uzyskuje możliwość wprowadzenia do systemu każdego przedmiotu (np. rośliny) uczestniczącego w procesie hodowli i późniejszej sprzedaży już od pierwszego etapu jakim jest zakup nasion. Od tego momentu  roślinie zostajenadany kod kreskowy, który towarzyszy jej przez cały okres wzrostu po wręczenie jej do rąk klienta.

Etykieta ogrodnicza – studium przypadku

Wysadzając nasiono do wielodoniczek, hodowca generuje kod kreskowy i rejestruje go w systemie. Następnie korzystając z drukarki, przenosi kod na etykietę samoprzylepną i umieszcza ją na specjalnej etykiecie wtykanej lub przywieszce kartonowej. Już na typ etapie, ogrodnik zyskuje kilka korzyści. W kodzie kreskowym, który znajduje się na etykiecie ogrodniczej zapisana jest informacja o gatunku (we wczesnym etapie nie można rozpoznać rośliny) i sposobie uprawy. Dodatkowo ogrodnik w każdym momencie może dowiedzieć się jaki jest stan magazynowy oraz gdzie się znajduje aktualnie.

Gdy tylko roślina podrośnie, zostaje przesadzana do większych doniczek i oznaczona jednostkowo tym samym kodem, jaki otrzymała wcześniej. Można wtedy umieścić samoprzylepną etykietę na donicy, etykietę pętelkową lub etykietę wtykaną w podłoże. W zależności od gatunku hodowca wybiera odpowiednią. Na każdym etapie towar gotowy jest do sprzedaży. Jeśli prowadzona jest sprzedaż hurtowa młodych roślin, wystarczy że przedsiębiorca zeskanuje kod z etykiety szkółkarskiej i „wciągnie” pozycje na rachunek.

Jednak jeśli sprzedaje produkt ostateczny klientom indywidualnym, dodatkowo może zapakować je w atrakcyjne opakowanie, a potem przykleić etykietę na celafon, zawiązać etykietę pętlową na łodydze lub zawiązać przywieszkę kartonową na elementach podtrzymujących. Wszystkie operacje można obserwować na bieżąco oraz analizować w czasie. Aspirujący przedsiębiorca skorzysta z informacji, aby uniknąć przestojów, przewidzieć trendy lub zrezygnować z niedochodowych części biznesu. Daje to oczywistą przewagę nad konkurencją. Pozwala zwiększyć wydajność i wypracować większe zyski.

Rodzaje wykorzystywanych etykiet ogrodniczych

Hodowcy roślin mają do wyboru kilka wariantów etykiet. Warto poznać każdy z nich, aby znaleźć taki, który spełni wszystkie wymagania.

  • Etykiety pętelkowe – lub etykiety pętlowe, pętelki ogrodnicze. Wykonane są z tworzywa sztucznego PP, PET, PE lub TYVEK i doskonale nadają się do zadruku metodą fleksograficzną lub termotransferową. Maja kształt podłużnych pasków z wyciętym otworem, aby móc zapętlić je na łodydze lub słupku. Etykiety pętlowe można zadrukowywać we własnym zakresie na przeznaczonych do tego drukarkach etykiet.
  • Etykiety wtykane – strzałki lub etykiety strzałkowe. Zadruk odbywa się w identyczny sposób jak w pętelkowych. Zbudowane są z tego samego surowca. Różnią się natomiast sposobem umieszczania. Są wtykane do podłoża profilowaną stroną.
  • Etykiety samoprzylepne – standardowe etykiety doskonale sprawdzające się również w ogrodnictwie. Można przyklejać je niemal wszędzie. Aby wzmocnić trwałość etykiety można ją pokryć laminatem lub jako budulca użyć folii. Istnieje możliwość użycia silnego kleju, który będzie odporny na działanie czynników zewnętrznych.

    Korzyści jakie płyną ze stosowania etykiet ogrodniczych

    Dzięki zastosowaniu etykiet ogrodniczych i wdrożeniu systemu identyfikacji roślin, hodowca zyskuje wiele możliwości. Zautomatyzowanie codziennych procesów pozwala na przeniesienie zasobów ludzkich w inne obszary przedsiębiorstwa. Proces automatyzacji w ogrodnictwie zmniejsza ilość pomyłek. Ponadto umożliwia natychmiastowy dostęp do informacji, przeprowadzenie inwentaryzacji czy sprzedaży. Każdy liczący się przedsiębiorca skorzysta z nowych technologii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *