Etykiety na oponach stanowią cenne źródło informacji o ich właściwościach. Dzięki nim łatwiej jest podjąć trafną decyzję zakupową, czyli wybrać ogumienie dobrze dopasowane do własnych potrzeb i oczekiwań. Pytanie tylko, jak interpretować oznaczenia na etykietach opon?

W krajach członkowskich Unii Europejskiej etykiety na oponach ciężarowych oraz osobowych są standardem od 1 listopada 2012 roku. Od tego czasu na nowym ogumieniu można spotkać kolorowe naklejki przypominające te, które już od dość dawna widujemy na urządzeniach AGD. Takie etykiety oponiarskie mają nadruk wykonywany za pomocą metody termotransferowej, są produkowane z papieru lub materiału foliowego (polipropylenu) i przyklejane mocnym klejem typu kauczukowego. Klej ten jest trudny do zerwania i odporny na działanie promieni UV oraz czynników chemicznych. Na każdej z etykiet oponiarskich możemy znaleźć trzy pola opisujące kluczowe cechy opony: efektywność paliwową (opory toczenia), skuteczność hamowania na mokrej powierzchni oraz poziom emitowanego hałasu.

Etykiety na oponach – oznaczenia i podstawowe wskazówki interpretacyjne

Interpretacja oznaczeń znajdujących się na etykietach opon jest dość prosta i intuicyjna. Najlepsza ocena jaką w danym obszarze może uzyskać ogumienie to klasa A, najgorszą jest natomiast klasa G. Wyjątek stanowi parametr określający natężenie hałasu generowanego przez oponę; poziom głośności jest oznaczany nie literami, lecz liczbą symboli fal dźwiękowych – im jest ich więcej, tym większy hałas wytwarza opona.

Co ważne, poszczególne parametry ogumienia są ze sobą ściśle powiązane. Jeśli producent położy zbyt duży nacisk na jednej właściwości, ogumienie wypadnie słabo w dwóch pozostałych obszarach. Opony powinny odznaczać się możliwie jak najlepszymi, a przy tym zrównoważonymi wynikami we wszystkich aspektach. O tym, że nie jest łatwo uzyskać takie połączenie niech świadczy fakt, iż obecnie praktycznie żaden model ogumienia nie może pochwalić się oceną AA, czyli jednocześnie najwyższą efektywnością paliwową i skutecznością hamowania.

Etykiety na oponach – co oznaczają?

Głównym powodem, dla którego wprowadzono etykiety na opony była możliwość łatwego porównania produktów pod kątem wielkości oporów toczenia. Parametr ten jest ważny z tego względu, że opory wytwarzane w trakcie pracy opony wpływają na wielkość zużycia paliwa przez pojazd (efektywność paliwową), a co za tym idzie, również na poziom emisji dwutlenku węgla.

Drugi z parametrów, czyli przyczepność na mokrej powierzchni, jest niezwykle istotny w kontekście bezpieczeństwa jazdy. Produkty zapewniające najwyższą skuteczność hamowania (klasa A) mają współczynnik na poziomie od 155 wzwyż, natomiast modele z najniższą przyczepnością (klasa F) poniżej 100. Ostatnia właściwość opisywana przez etykiety na oponach – głośność pracy ogumienia, ma z kolei spore znaczenia dla komfortu jazdy.

Jak czytać etykiety na oponach?

Współczynnik oporów toczenia podawany jest w kilogramach na tonę. W przypadku opon o najwyższej klasie efektywności paliwowej A wynosi on nie więcej niż 6,5 kg/t, zaś najmniej wydajnych paliwowo produktów klasy G – 12 kg/t. By móc pełniej zrozumieć znaczenie tego parametru, warto skupić się na różnicach w poziomie zużycia paliwa, jakie występują między pojazdami wyposażonymi w opony różnych klas. Otóż praktyka pokazuje, że pomiędzy sąsiednimi klasami energetycznymi różnica w spalaniu sięga prawie 0,1 litra na 100 km. Oznacza to, że po 1000 przejechanych kilometrów opony klasy A zapewnią nawet o 6 litrów niższe zużycie niż opony klasy G.

Jeśli chodzi o przyczepność na mokrej powierzchni, to poszczególne klasy określa się na podstawie drogi hamowania jaką zapewnia opona. Zakłada się, że w przypadku ogumienia klasy A droga hamowania może być nawet o 30% krótsza w porównaniu z oponami klasy F. Warto jednak zauważyć, że parametr ten w istotnym stopniu zależy od takich czynników jak masa samochodu, grubość bieżnika czy warunki na drodze.

Ostatni parametr należy natomiast interpretować w ten sposób: jedna czarna fala dźwiękowa symbolizuję oponę cichą; dwie – oponę generującą średni poziom hałasu; trzy – ogumienie głośne, wytwarzające hałas przekraczający poziom unijnego limitu.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Etykiety na oponach dostarczają przydatnych informacji, ale nie uwzględniają wielu istotnych czynników pozwalających ocenić jakość ogumienia, np. odporności na aquaplaning, przyczepności na suchej powierzchni, wytrzymałości czy odporności na zużycie. Warto pamiętać o tych ograniczeniach i nie podejmować decyzji zakupowej wyłącznie na podstawie danych z etykiet.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *