Ochrona własnego towaru stała się ostatnimi czasy bardzo ważnym aspektem dla wielu przedsiębiorców. Chodzi tutaj głównie o ochronę przed kradzieżą. Rozwój technologii pozwala dziś na korzystanie z różnych systemów antykradzieżowych. W wielu sklepach można zauważyć monitoring, a na domiar cały lokal nadzorowany jest przez ochroniarza. Dużą popularnością cieszą się również bramki, które działają we współpracy z etykietami antykradzieżowymi.

Zasady działania etykiet antykradzieżowych

Etykiety antykradzieżowe są wykrywane przez specjalne bramki stawiane przy wejściu do sklepu. Wszystko opiera się o nowoczesne technologie odczytywania i przesyłania danych na odległość poprzez różnego rodzaju fale. Do określonych przedmiotów np. ubrań, książek, czy urządzeń aplikuje się metki, klipsy, czy chipy wyposażone w układ elektroniczny i dzięki temu mogą być one zidentyfikowane przez specjalne anteny nadawczo-odbiorcze.

Tego rodzaju rozwiązania technologiczne zyskują na coraz większej popularności, gdyż mają bardzo uniwersalne możliwości zastosowania. Sprawdzają się zarówno w monitoringu przepływu towarów, handlu detalicznym, transporcie, IT, logistyce, jak i w systemach antykradzieżowych.

Rodzaje metek antykradziewżowych

Metoda kodowania oraz sposób transmisji i częstotliwość są bardzo istotne przy wyborze metek antykradzieżowych. Przede wszystkim należy zadbać o to, by były kompatybilne z zainstalowanymi w zakładach bramkami. Standardów tego typu etykiet można wyróżnić wiele, jednak w przypadku systemów antykradzieżowych wyróżnia się 3 poniższe:
1. Etykiety RF nadają na częstotliwości 8.2 MHz. Są to najpopularniejsze i jednocześnie najtańsze tego typu metki. Rozstaw anten bramkowych w technologii radiowej może wynosi do 160 cm. Pozwala to na dość szeroką aranżację bramek względem wejścia do lokalu. Te metki najczęściej maja wymiary 4×4 cm, ale dostępne są również mniejsze wersje np. 4×1 cm, czy 3×3 cm. Nie mogą być montowane na powierzchniach metalowych. Zaletą jest to, że towar może być eksponowany bliżej wejścia.

2. Etykiety AM nadają na niskiej częstotliwości 58 kHz. Względem metek RF wyróżniają się większym zasięgiem. Dzięki temu rozstaw między antenami w bramkach systemu akustyczno-magnetycznego to z reguły 180 cm, a czasami nawet 250 cm. Przez to bramki mają zastosowanie w miejscach z naprawdę szerokimi wejściami. Metki AM często dostępne są w różnych wariantach kolorystycznych.

3. Etykiety EM nadają na częstotliwości 1024 kHz. Chętnie stosowane w branży kosmetycznej oraz w przypadku książek, czy płyt CD, gdyż są bardzo małe. Dzięki temu dyskretniej można je zaaplikować na produktach. W przypadku systemów elektryczno-magnetycznych rozstaw bramek wynosi z reguły 95-110 cm. Ich dużą zaletą jest fakt, że można je naklejać na powierzchnie metalizowane.

Każde produkt z takim zabezpieczeniem wymaga po zakupie jednak dezaktywacji. Jest to konieczne, by wyjść ze sklepu, nie zakłócając porządku poprzez włączenie alarmu bramkowego. W tym celu przy kasie znajdują się specjalne dezaktywatory etykiet, a w przypadku klipsów zabezpieczających specjalne magnesy lub otwieracze.